Akty prawne powszechnie obowiązujące:

  • Ustawa z dnia 20 lipca 2018 roku Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce
  • Ustawa z dnia 31 stycznia 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 listopada 2018 r, w sprawie charakterystyk drugiego stopni efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6-8 Polskiej Ramy Kwalifikacji
  • Ustawa z dnia 23 sierpnia 2016 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym.
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 września 2016 r. w sprawie warunków prowadzenia studiów.
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 września 2016 r.w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla klasyfikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4 – poziomy 6-8.
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego 3 października 2014 r. w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia.
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia z dnia 5 października 2011 r.
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie warunków, jakie muszą spełniać jednostki organizacyjne uczelni, aby prowadzić studia na określonym kierunku i poziomie kształcenia z dnia 27 lipca 2006 r.
  • Krajowe Ramy Kwalifikacji – Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 r.
  • Wzorcowe efekty kształcenia – Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego zmieniające rozporządzenie w sprawie wzorcowych efektów kształcenia z dnia 2 lipca 2012 r.
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie wzorcowych efektów kształcenia z dnia 4 listopada 2011 r.
  • Metody i techniki kształcenia na odległość – Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków, jakie muszą być spełnione, aby zajęcia dydaktyczne na studiach mogły być prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość z dnia 2 listopada 2011 r.
  • Ocena programowa i instytucjonalna PKA – Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie warunków oceny programowej i oceny instytucjonalnej z dnia 29 września 2011 r.
  • Dokumentacja przebiegu studiów – Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie dokumentacji przebiegu studiów z dnia 14 września 2011 r.
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie dokumentacji przebiegu studiów z dnia 2 listopada 2006 r.
  • Warunki i tryb przenoszenia zajęć zaliczonych przez studenta – Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie warunków i trybu przenoszenia zajęć zaliczonych przez studenta z dnia 14 września 2011 r.
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie warunków i trybu przenoszenia osiągnięć studenta z dnia 3 października 2006 r.

Uczelniany System Doskonalenia Jakości Kształcenia w Uniwersytecie Opolskim – wewnętrzne podstawy prawne funkcjonowania systemu

            Senat Uniwersytetu Opolskiego Uchwałą nr 14/96-99 z dnia 18 XII 1997 roku wprowadził Uczelniany System Stymulacji i Oceny Jakości Kształcenia. Podstawowe cele systemu, które wymieniono w Uchwale to stymulowanie ciągłego doskonalenia jakości kształcenia w UO, podniesienie rangi pracy dydaktycznej i przyznanie jej miejsca w opinii społeczności akademickiej i w ocenach nauczycieli akademickich oraz dostarczanie społeczeństwu wiarygodnych informacji na temat jakości kształcenia i poziomu wykształcenia absolwentów. W Uchwale wymieniono obszary podlegające ocenie: – program kształcenia, realizacja procesu kształcenia, warunki realizacji procesu kształcenia oraz wyniki kształcenia. Wskazano także instrumenty oceny wewnętrznej oraz osoby odpowiedzialne za wykorzystanie wyników ocen, które powinny stanowić podstawę do: stałego doskonalenia treści programowych i warunków realizacji procesu dydaktycznego; oceny pracowników; prowadzenia polityki kadrowej; sterowania strumieniem środków finansowych wspierających innowacje dydaktyczne; działalności marketingowej i promocyjnej Uczelni.  Zgodnie z Uchwałą nr 14/96-99, za jej realizację odpowiedzialni są Dziekani Wydziałów.  Uchwała nakazuje Radzie Wydziału przynajmniej raz w roku podjęcie tematu doskonalenia jakości kształcenia z wykorzystaniem informacji zgromadzonych w efekcie stosowania niniejszej Uchwały.

            5 III 2012 roku Rektor Uczelni wydał Zarządzenie nr 8/2012 w sprawie uczelnianego systemu doskonalenia jakości kształcenia w Uniwersytecie Opolskim określające zakres działania, skład oraz tryb wyboru Uczelnianego Zespołu Doskonalenia Jakości Kształcenia, zespołów doskonalenia jakości kształcenia wydziałów oraz zespołów doskonalenia jakości kształcenia działających w jednostkach ogólnouczelnianych prowadzących działalność dydaktyczną ( Załącznik 2).  Zarządzenie straciło moc z chwilą wprowadzenia 28 lutego 2014 roku Zarządzenia nr 7/2014 Rektora Uniwersytetu Opolskiego w sprawie: Uczelnianego Systemu Doskonalenia Jakości Kształcenia w Uniwersytecie Opolskim. ( Załącznik 3) Zarządzenie określa cele i zadania USDJK dostosowując strukturę systemu do współczesnych wymagań i zasad obowiązujących w szkolnictwie wyższym. Wprowadza nową strukturę uczelnianego systemu doskonalenia jakości kształcenia oraz wydziałowych systemów, a także określa zadania komisji tworzących ten system. Określa wzajemne powiązania między elementami systemu. System zapewnienia jakości kształcenia dostarcza analiz i wniosków dotyczących funkcjonowania poszczególnych elementów procesu kształcenia oraz wskazuje kierunki działań naprawczych. na wszystkich prowadzonych kierunkach studiów, w każdej formie i na każdym poziomie kształcenia. System jakości kształcenia  podlega stałej ewaluacji i zmianom, stosownie do potrzeb wynikających z uwarunkowań zewnętrznych oraz wewnętrznych. Obecnie w Uniwersytecie Opolskim System Doskonalenia Jakości Kształcenia stanowi komplementarny i przejrzysty zbiór świadomie zaplanowanych działań w zakresie poszczególnych obszarów procesu kształcenia, spójny z przyjętymi celami i strategią kształcenia.

_________________

Wewnętrzne akty prawne Uniwersytetu Opolskiego – pełne zestawienie: