W latach 2022-2023 Biuro Jakości Kształcenia UO we współpracy z BNiOP UO pozyskało środki na realizację projektu pod nazwą „Jakość przede wszystkim – budowanie systemu zarządzania i kreowania kultury jakości kształcenia w Uniwersytecie Opolskim”, w ramach projektu „Doskonałość dydaktyczna uczelni” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach projektu zrealizowano 8 zadań, które omówiono poniżej w kolejnych zakładkach.
Zadanie 1. Utworzenie jednostki organizacyjnej ds. zarządzania jakością kształcenia
Utworzono jednostkę administracyjną ds. zarządzania oraz osiągania doskonałości dydaktycznej Uczelni. Dotychczas taka jednostka funkcjonowała w Biurze Dydaktyki i Spraw Studenckich, jako obszar jakości kształcenia. Obecnie, została w wyniku realizacji projektu wyprowadzona z BDiSS i stanowi samodzielną jednostkę pod nazwą Biuro Jakości Kształcenia. Biuro Jakości Kształcenia jest odpowiedzialne za sprawne funkcjonowanie Uczelnianego Systemu Doskonalenia Jakości Kształcenia.
Biuro Jakości Kształcenia powołano zarządzeniem nr 81/2022 Rektora Uniwersytetu Opolskiego z dnia 30 września 2022 r. w sprawie powołania Biura Jakości Kształcenia w organizacji. Biuro z dniem 01 stycznia 2023 r. rozpoczęło funkcjonowanie pod nazwą Biuro Jakości Kształcenia. Określono zadania Biura Jakości Kształcenia, które zostały zapisane w Regulaminie Organizacyjnym Uniwersytetu Opolskiego. Biuro Jakości Kształcenia zostało przypisane w strukturze organizacyjnej w obszarze Administracji Kanclerskiej. Zarządzenie nr 116/2022 Rektora Uniwersytetu Opolskiego z dnia 13 grudnia 2022 r. w sprawie zmiany zarządzenia nr 47/2019 Rektora Uniwersytetu Opolskiego z dnia 30 września 2019 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego Uniwersytetu Opolskiego – Załącznik Nr 4 do Regulaminu Organizacyjnego Uniwersytetu Opolskiego.
Do zadań Biura Jakości Kształcenia w szczególności należy:
- opracowywanie koncepcji i harmonogramów realizacji zadań w ramach Uczelnianego Systemu Doskonalenia Jakości Kształcenia;
- monitoring i ewaluacja funkcjonowania Uczelnianego Systemu Doskonalenia Jakości Kształcenia;
- inicjowanie zmian legislacyjnych w zakresie zarządzania jakością kształcenia;
- organizacja i nadzór nad przebiegiem ankietyzacji w zakresie jakości kształcenia;
- współpraca z jednostkami prowadzącymi działalność dydaktyczną w zakresie tworzenia i modyfikowania programów kierunków studiów;
- współpraca z jednostkami prowadzącymi działalność dydaktyczną w zakresie rozwijania kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich;
- współpraca z jednostkami prowadzącymi działalność dydaktyczną w zakresie rozwijania kompetencji pracowników administracyjnych Uczelni wspierających proces kształcenia;
- organizowanie spotkań, szkoleń i seminariów dla studentów we współpracy z BDiSS;
- pozyskiwanie środków na realizację działań w obszarze jakości kształcenia we współpracy z BNiOP;
- dbanie o spójną politykę informacyjną dotyczącą jakości kształcenia, w szczególności prowadzenie strony internetowej poświęconej BJK;
- promowanie dobrych praktyk w zakresie jakości kształcenia w Uczelni;
- nawiązywanie i rozwijanie współpracy w zakresie jakości kształcenia z ośrodkami akademickimi;
- opracowanie raportów i sprawozdań z działalności USDJK;
- wsparcie jednostek dydaktycznych Uczelni w doskonaleniu i kreowaniu jakości kształcenia.
Zadanie 2. Laboratorium Kompetencji
W wyniku realizacji zadania 2. dokonano wstępnej diagnozy poziomu kompetencji pracowników UO oraz wskazano narzędzia podnoszenia kompetencji pracowników. Przeprowadzenie badań pozwoliło określić oczekiwania i potrzeby pracowników i współpracowników Uniwersytetu Opolskiego w zakresie wsparcia ze strony uczelni w procesie nabywania konkretnych kompetencji dydaktycznych. Jednocześnie zebrano sporo materiału jakościowego, w ramach którego ukazano mocne i słabe strony uczelni. Pracownicy i współpracownicy mieli okazję do wymiany poglądów i opinii oraz wskazania konkretnych rozwiązań, które będą stanowić punkt odniesienia w projektowanych przez uczelnię działaniach w obszarze rozwoju kompetencji. Co istotne, zebrany materiał pozwolił Uniwersytetowi Opolskiego przygotować aplikację do kolejnych konkursów NCBiR dot. rozwoju kompetencji, dzięki czemu możliwa jest kontynuacja działań kompetencyjnych w wymiarze praktycznym tj. doprowadzenie do sytuacji, w której zebrane wyniki badań nabiorą mocy wdrożeniowej i staną się konkretnymi rozwiązaniami.
Zadanie 3. System ewaluacji jakości kształcenia
Przeprowadzono badania, kwerendę literatury oraz dobrych praktyk stosowanych w Polsce i na zagranicznych uczelniach w zakresie ewaluacji jakości kształcenia oraz wielostronną analizę systemu jakości kształcenia w Uniwersytecie Opolskim. Działania te pozwoliły na zidentyfikowanie mechanizmów, które umożliwiają wykorzystanie informacji o ewaluacji jakości kształcenia w procesach decyzyjnych związanych z dydaktyką. Ilościowe i jakościowe informacje są pozyskiwane m.in. z badań ankietowych, oceny prac dyplomowych, a także opinii absolwentów o przydatności uzyskanych efektów uczenia się w pracy zawodowej. Sformułowano koncepcję i wskazówki dla opracowania:
– systemu ewaluacji jakości kształcenia na poziomie ogólnouczelnianym,
– systemu ewaluacji jakości kształcenia na poziomie wydziałów i jednostek ogólnouczelnianych prowadzących działalność dydaktyczną.
Opracowano założenia Systemu Ewaluacji Jakości Kształcenia w Uniwersytecie Opolskim, wraz z analizą SWOT.
Zadanie 4. Opracowanie Katalogu dobrych praktyk
W ramach realizacji zadania 4. opracowany został Katalog Dobrych Praktyk Doskonalenia Jakości Kształcenia w UO. Katalog stanowi zbiór opracowań opisujących dobre praktyki stosowane w doskonaleniu jakości kształcenia w Uniwersytecie Opolskim. W pierwszej części zostały przedstawione dobre praktyki realizowane z poziomu uczelnianego, Zostały one wypracowane w trakcie funkcjonowania Systemu Doskonalenia Jakości Kształcenia. Praktyki te zostały przyjęte i stosowane są od 10 lat przez wszystkie wydziały oraz ogólnouczelniane jednostki prowadzące działalność dydaktyczną i na trwałe wpisały się w proces doskonalenia jakości kształcenia w Uniwersytecie Opolskim. Druga część Katalogu zawiera charakterystyki wybranych dobrych praktyk, które realizowane są na poziomie wydziałów i związane są ze specyfiką i charakterem prowadzonych przez nie kierunków studiów. Ta część publikacji została przygotowana w oparciu o charakterystyki dobrych praktyk udostępnione przez wydziały: Ekonomiczny, Filologiczny, Lekarski, Nauk Społecznych; Nauk o Zdrowiu, Matematyki, Fizyki i Informatyki. Wskazuje to na ważne, systematyczne i trwałe działania podejmowane zarówno na poziomie Uczelni, jak i na poziomie wydziałów w procesie doskonalenia jakości kształcenia w Uniwersytecie Opolskim.
Katalog otrzymał pozytywną recenzję i został wydany w nakładzie 100 egzemplarzy we wrześniu 2023. Katalog dobrych praktyk będzie także udostępniany jednostkom zewnętrznym, innym uczelniom, które będą zainteresowane rozwiązaniami pozwalającymi na osiąganie doskonałości dydaktycznej. Katalog zamieszczony został także w wersji elektronicznej na stronie jakości kształcenia https://jakoscksztalcenia.uni.opole.pl/wp-content/uploads/Katalog-dobrych-praktyk-jk-w-UO.pdf
Zadanie 5. Opracowanie zeszytu Drogowskaz
Zadanie 5. realizowano w obszarze wsparcia studentów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi. Opracowano instrukcję dla studentów zagranicznych, informującą o procedurach obowiązujących na UO w obszarze administracji. Instrukcja jest ważnym narzędziem wspomagającym adaptacje studentów-cudzoziemców do warunków studiowania w Uniwersytecie Opolskim.
Instrukcja została wydana w języku angielskim oraz języku ukraińskim i zamieszczona na stronie: https://drogowskaz.uni.opole.pl/en/candidate-exchange-student/
Ponadto przygotowano dla studentów z zagranicy nową Instrukcję składania wniosków o przyznanie miejsca w DS UO, która została zamieszczona na stronie internetowej Domów Studenta UO oraz pod adresem http://drogowskaz.uni.opole.pl/ w momencie rozpoczęcia rekrutacji na rok akademicki 2023/2024. Utworzono także utworzono odrębną formatkę dla studentów z zagranicy na stronie www. Uczelni (DS. UO oraz http://drogowskaz.uni.opole.pl/), która ułatwi studentom zagranicznym składanie wniosków o przyznanie miejsca w Domach Studenta Zamieszczane treści ujęte w opracowaniu w języku polskim, ukraińskim oraz angielskim.
Zadanie 6. Transformacja dziekanatu
Podstawowym celem realizacji zadania 6. było doskonalenie bazy i infrastruktury dydaktycznej Uczelni. Przygotowano w systemie USOS i wdrożono moduł Podania – Praktyki. Studenci, odbywający praktyki zawodowe składają przez system USOSweb komplet dokumentów niezbędny do stworzenia umowy z placówką, w której odbędą praktyki. Przygotowano „Instrukcję składania podań dotyczących praktyk zawodowych/wakacyjnych przez USOSweb dla studentów Uniwersytetu Opolskiego” w języku polskim i angielskim. Przeszkolono pracowników Biura Dydaktyki i Spraw Studenckich, którzy zajmują się tym obszarem. Realizacja zadania usprawniło obsługę administracyjną studentów, którzy bardzo pozytywnie ocenili możliwość składania podań w systemie USOSweb z każdego dostępnego miejsca z dostępem do internetu.
Zadanie 7. Podniesienie kompetencji kadry zarządzającej procesem dydaktycznym
W ramach realizacji zadania 7. zorganizowano 14 szkoleń pod wspólną nazwą „Zarządzanie dydaktyką akademicką”. Szczegółowy wykaz szkoleń wraz ze wskazaniem docelowych uczestników:
Część 1. Obsługa toku studiów
Uczestnicy szkolenia – kierownicy dziekanatów wydziałów Uniwersytetu Opolskiego oraz inne osoby zainteresowane tematyką szkoleń.
Program szkolenia obejmował takie zagadnienia jak:
1.Szkolenie – Identyfikacja problemów wpływających na bieżącą obsługę procesu kształcenia,
2. Szkolenie – Wpływ planowania organizacji pracy dziekanatu na jakość dydaktyki,
3. Szkolenie – Komunikacja interpersonalna,
4. Szkolenie – Wykorzystanie systemów informatycznych w pracy dziekanatu.
Część 2. Ocena jakości procesu dydaktycznego, ze szczególnym uwzględnieniem przydzielania zajęć zgodnie z kompetencjami nauczyciela akademickiego i wykorzystania wyników ewaluacji do doskonalenia procesu dydaktycznego.
Uczestnicy szkolenia – dziekani i zastępcy dziekanów wydziałów Uniwersytetu Opolskiego oraz inne osoby zainteresowane tematyką szkoleń.
Program szkolenia obejmował takie zagadnienia jak:
1. Szkolenie – Formułowanie kierunkowych efektów uczenia się – możliwość zmiany efektów. kierunkowych w świetle aktów prawnych i nowych uwarunkowań prowadzenia kierunku,
2. Szkolenie – Znaczenie poprawnie zbudowanej karty przedmiotu dla zapewniania prawidłowego procesu kształcenia,
3. Szkolenie – Znaczenie ewaluacji i autoewaluacji dla podnoszenia jakości kształcenia,
4. Szkolenie – Planowanie, tworzenie i modyfikowanie programów studiów – profil ogólnoakademicki i profil praktyczny,
5. Szkolenie – Budowanie relacji i przepływu informacji, jako narzędzie podnoszenia jakości kształcenia z uwzględnieniem kształcenia na odległość.
Część 3. Projektowanie i weryfikacja osiągania zakładanych efektów uczenia się, ze szczególnym uwzględnieniem monitorowania przyporządkowania efektów przedmiotowych do kierunkowych, oceny zgodności treści i metod dydaktycznych z założonymi efektami uczenia się i dopasowania metod weryfikacji do ocenianych efektów uczenia się.
Uczestnicy szkolenia – koordynatorzy kierunków studiów prowadzonych na Uniwersytecie Opolskim.
Program szkolenia obejmował takie zagadnienia jak:
1. Szkolenie – Planowanie i formułowanie kierunkowych i przedmiotowych efektów uczenia się oraz relacje między efektami kierunkowymi a przedmiotowymi,
2. Szkolenie – Karta przedmiotu. Obliczanie nakładu pracy studentów w ramach przedmiotów w kontekście metod aktywizujących,
3. Szkolenie – Kluczowe punkty i budowanie ankiety ewaluacyjnej,
4. Szkolenie – Zasady skutecznej weryfikacji stopnia osiągnięcia efektów uczenia się,
5. Szkolenie – Narzędzia weryfikacji osiąganych efektów uczenia się.
Zadanie 8. Symulacja pracowni dydaktyczno-terapeutycznej
Symulacja pracowni metodyczno-terapeutycznej została wyposażona i przekazana do użytku w październiku 2023 r. Mieści się ona w budynku Collegium Pedagogicum UO. Służy do realizacji praktycznych zajęć programowych na kierunkach przygotowujących do pracy z dziećmi, m.in. na kierunkach: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, Pedagogika specjalna oraz w ramach modułu nauczycielskiego na pozostałych kierunkach. Dodatkowo studenci mogą w pracowni organizować i prowadzić zajęcia metodyczne i terapeutyczne dla dzieci z opolskich przedszkoli i szkół.
Symulacja pracowni dydaktyczno-terapeutycznej na UO służy przede wszystkim szkoleniu przyszłych pedagogów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, specjalnych, terapeutów, logopedów i innych osób związanych z działalnością dydaktyczno-terapeutyczną. Jest to miejsce, gdzie studenci mają możliwość praktycznego doskonalenia swoich umiejętności i zdobywania doświadczenia w pracy z osobami z różnymi potrzebami edukacyjno-rozwojowymi.
Pracownia dydaktyczno-terapeutycznej służyć będzie także badaniom naukowym i działalności dydaktyczno-naukowej, umożliwiając prowadzenie różnorodnych badań, analizę efektywności metod terapeutycznych i testowanie nowych podejść w pracy z osobami z niepełnosprawnościami.
Pracownię wyposażono w szereg pomocy z zakresu:
- materiały: logopedyczne, do integracji sensorycznej, do rozwijania małej i dużej motoryki,
- wyposażenie do zajęć plastycznych, muzycznych, teatralnych,
- materiały do wspomagania edukacji polonistycznej,
- materiały do wspomagania edukacji matematycznej,
- materiały do wspomagania edukacji przyrodniczej,
- lustra logopedyczne,
- stoliki sześciokątne,
- zestaw mebli do przechowywania,
- regały z półkami.