O nas

Działania w obszarze jakości kształcenia na Uniwersytecie Opolskim mają solidne podstawy historyczne i społeczny wymiar strategiczny. Od lat Uczelnia konsekwentnie rozwija wewnętrzny system doskonalenia jakości kształcenia, którego fundamenty zostały ukształtowane długo przed powołaniem samodzielnego Biura Jakości Kształcenia. W 1997 roku Senat Uniwersytetu Opolskiego wprowadził uchwałę o wprowadzeniu Uczelnianego Systemu Stymulacji i Oceny Jakości Kształcenia. Był to pionierski krok w stronę transparentnej, mierzalnej i refleksyjnej praktyki edukacyjnej.

Niemal od samego początku kluczową rolę w kształtowaniu i wdrażaniu strategii jakości kształcenia na Uniwersytecie Opolskim odgrywa Pełnomocnik Rektora ds. jakości kształcenia, dr Maria Bucka. Jako wieloletni nauczyciel akademicki, niegdysiejszy prodziekan Wydziału Ekonomicznego, członkini Rektorskich Komisji ds. polityki dydaktycznej oraz nagród Quality, wnosi do prac nad Uczelnianym Systemem Doskonalenia Jakości Kształcenia bogate doświadczenie i kompetencje merytoryczne. W kadencji 2020–2024 pełniła funkcję Pełnomocnika Rektora oraz Dyrektora Biura Jakości Kształcenia UO. Obecnie kontynuuje tą misję jako Pełnomocnik Rektora UO ds, jakości kształcenia.

Przełomowym momentem była realizacja projektu „Jakość przede wszystkim – budowanie systemu zarządzania i kultury jakości kształcenia na Uniwersytecie Opolskim”, realizowanego w latach 2022–2023 w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój W jego efekcie powstało samodzielne Biuro Jakości Kształcenia, wyodrębnione z Biura Dydaktyki i Spraw Studenckich i funkcjonujące od stycznia 2023 roku jako niezależna jednostka odpowiedzialna za wdrażanie i koordynację Uczelnianego Systemu Doskonalenia Jakości Kształcenia.

Od roku akademickiego 2024/2025 Biuro zmieniło swoją nazwę i rozszerzyło ramy działalności jako Biuro Dydaktyki i Jakości Kształcenia. Obecnie Biuro pełni kluczową rolę w monitorowaniu i ewaluacji działań dydaktycznych – współpracuje przy opracowywaniu programów studiów, prowadzi ankietyzację, wspiera jednostki dydaktyczne w realizacji toku studiów, wspomaga rozwój kompetencji nauczycieli akademickich i administracyjnych pracowników uczelni, inicjuje działania legislacyjne, a także promuje dobre praktyki wewnętrzne i współpracę z zewnętrznymi ośrodkami akademickim.

Nasze główne zadania

Polityka jakości kształcenia w UO zakorzeniona jest w misji Uniwersytetu oraz w Polskich i Europejskich Ramach Kwalifikacji. Jej celem jest zapewnienie edukacji na najwyższym poziomie, rozwijającej wiedzę, umiejętności oraz kompetencje społeczne absolwentów, przygotowując ich do wyzwań rynku pracy i oczekiwań społeczeństwa. Kluczowe kierunki polityki obejmują m.in. indywidualizację nauczania, współudział studentów w doskonaleniu programów, wspieranie umiędzynarodowienia, dostępność informacji oraz współpracę z rynkiem pracy i interesariuszami zewnętrznymi. 

Realizacja tych celów odbywa się poprzez Uczelniany System Doskonalenia Jakości Kształcenia (USDJK), zgodny z europejskimi standardami ESG, obejmujący studentów, doktorantów, słuchaczy kształcenia ustawicznego oraz całą wspólnotę UO. Działania systemu są realizowane zarówno centralnie, jak i w ramach wydziałowych strategii jakości, które zachowują autonomię przy jednoczesnej spójności z ogólnouczelnianymi wytycznymi.

Galeria

Przejdź do treści